3.1 The Wave/Morton Rhue

סיכום

בן רוס מורה כריזמטי להיסטוריה בתיכון גורדון תמיד  חיפש דרכים יצירתיות ללמד את תלמידיו. בעת שלימד אותם על מלה"ע ה-2, הוא הציג לתלמידיו סרט דוקומנטרי על זוועות השואה שביצעו הנאצים במחנות ההשמדה. אולם, הוא מגלה שהוא לא מסוגל לענות על שאלותיהם מדוע הגרמנים אפשרו לנאצים לעלות לשלטון ולא עשו מאומה כשהנאצים הרגו כל כך הרבה אנשים.

כתוצאה מכך, בן מחליט לנהל ניסוי שימחיש לתלמידים איך זה היה לחיות תחת השלטון הנאצי בגרמניה. הוא חושב שכך הם יבינו את התנהגות הגרמנים טוב יותר.

בן מתחיל את הניסוי, מבלי לומר לתלמידיו את מניעיו. בשיעור הבא, הוא מציג את המוטו כוח באמצעות משמעת. הוא מלמד את תלמידיו תנוחה שבה הוא דורש מהם לעמוד ולפנות אליו כמר רוס כל פעם שהם עונים על שאלה. הכיתה מגיבה בצייתנות למרבה הפליאה של רוס והם ממשיכים את התנהגותם הזאת גם בשיעור הבא.

כשהוא שבוי בניסוי שהוא יזם, בן מציג את המוטו הבא-כוח באמצעות הקהילה כשהוא מסביר שהם כולם חברים שווים בקהילה. הוא מציג את השם והסמל של התנועה וכן הצדעה במועל יד. התלמידים צריכים להצדיע כל פעם שהם רואים חבר בתנועה שנקראת הגל. הוא גם ממנה מפקחים מתוך הכיתה שתפקידם לדווח לו על אלה שלא ממלאים את החוקים של תנועת הגל. התלמידים מתארגנים להיות תנועה עם כרטיסי חבר. המוטו השלישי מוצג והוא כוח דרך פעולה-לעבוד יחד כדי להשיג את אותה מטרה. הפעולה הראשונה שבן פורד עליהם היא לגייס חברים חדשים לתנועה.

בן נהיה המנהיג של התנועה הזו למרות שהוא מעולם לא שאף לזה. הם מצייתים מבלי לשאול שום שאלה ואפילו הוראות שהוא מעולם לא נתן רק בשל העובדה שהם מאמינים שהוא נתן אותם. הוא גם מבחין בהשפעות חיוביות של הניסוי-התלמידים באים יותר מוכנים לכיתה, עם שעורי בית סדירים והמשמעת בכיתה השתפרה מאוד. אולם, הוא לא מרוצה מהאורך של התשובות שלהם ומחוסר המחשבה והניתוח בתשובות.

רוב תלמידיו של בן מכבדים את הגל, המשמעת שלה והשוויון בין חבריה. דיוויד, שחקן בנבחרת הכדורגל של ביה"ס, מאמין שתנועת הגל תשפיע על הישגיה הטובים של נבחרתו שמפסידה במשחקים האחרונים ועומדת להתמודד על משחק חשוב. חברו, בריאן, מסכים אותו. בראד, תלמיד אחר בכיתתו של בן, אוהב את השוויון בקבוצה ואת העדר הקליקות. רוברט, הוא התומך הגדול ביותר של תנועת הגל, כי המפסידן של הכיתה שבפעם הראשונה הוא חבר שווה בתנועה ושלא לועגים לו. הוא נהיה דמות לחיקוי, מפקח ולבסוף חברו של בן. הרבה תלמידים בכיתתו של בן מצטרפים לתנועת הגל והיא גדלה.

היחיד שלא מרגישה נוח בתנועה היא לורי, חברתו של דיוויד שהיא העורכת של העיתון הבית-ספרי-יין הענב. בהתחלה, היא מתרשמת מהגל, אבל במהרה היא מרגישה שלגל יש השפעה גדולה מדי על התלמידים ולבסוף היא נהיית ביקורתית כי מבינה שזו הולכת להיות תנועה מסוכנת. איימי חברתה הטובה ביותר היא תומכת נלהבת של הגל בשל היותה חברה שווה בגל כך שהיא לא צריכה להתחרות עם חברתה הטובה, לורי על ציונים, פופולאריות ובנים.

חברי התנועה מגייסים חברים נוספים. יום אחד, לורי מקבלת מכתב אנונימי למשרד העיתון. במכתב מתוארת העובדה שתלמידים מאוימים ומוכרחים להצטרף לגל.

כשפורץ קרב בין בריאן לדויטש שרוצה את תפקידו של בריאן ואינו חבר בגל, דיוויד מצדיק את בריאן בויכוח עם לורי. לורי חושבת שאנשים יש להם את הזכות לא להצטרף לגל ודיוויד  מנתק עימה את הקשר. בנקודה הזו לורי מחליט להוציא מהדורה מיוחדת של העיתון על הגל. שתי תקריות מחזקות את החלטתה: במשחק כדורגל בשבת היא לא מורשת להיכנס בלי לבצע את ההצדעה ובנוסף לכך, אביה מספר לה שתלמיד חדש הוא יהודי הוכה כי הוא ביקר את הגל. אביה מספר שהוריו של התלמיד עומדים לפגוש את מנהל ביה"ס ולדרוש שהגל יפסק.

צוות העיתון מתכנס כדי להכין את המהדורה המיוחדת של העיתון שיכלול מאמר מערכת שייכתב ע"י לורי.  המאמר מגנה את תנועת הגל ומציג אותה כמסוכנת וכתנועה חסרת חשיבה שמדכאת חופש דיבור ומחשבה.

לפני שהעיתון יוצא לאור, לורי רוצה להראות אותו לאיימי בתקווה שהיא תבין את ההיבטים השליליים של התנועה, אך איימי מזהירה אותה שלא תוציא אותה לאור.

כשהעיתון יוצא לאור, חברי הגל כועסים ופגועים מאוד. רוברט אומר שלורי היא איום שצריך להיות מוסר. דיוויד לוקח על עצמו לנסות לשכנע את לורי להפסיק את הביקורת על הגל. פגישתם הופכת לקרב שמסתיים בכך שדיוויד דוחף את לורי לרצפה. באותו הרגע הוא מבין את ההשלכות של  הגל על עצמו ומבין כמה זה מסוכן.

דיוויד ולורי הולכים לביתו של בן כדי לבקש ממנו להפסיק את הגל. בן כבר יודע שצריך לעשות זאת ומבטיח לעשות זאת. בן לא אומר להם מה הוא מתכנן לעשות ורק מבקש מהם לבטוח בו. ביום למחרת מנהל ביה"ס גם הוא דורש מבן להפסיק את הגל ומאיים לעשות זאת בעצמו אם בן לא יעשה זאת מיידית.

בן מודיע על עצרת לחברי הגל בלבד שבה הם יראו את מנהיג הגל. הוא מתאר את הגל כתנועה לאומית שבה הרבה מורים אחרים ותלמידים מרחבי ארה"ב. ההודעה הזו מעוררת מחאת דיוויד ולורי ובן שפוחד שהם יחשפו את תוכניותיו לסיים את הגל לוקח אותם למנהל בית הספר, אוואנס. האחרון שיודע על תוכניתו של בן ואישר אותה.

התלמידים מתכנסים באודיטוריום כשהם נושאים שלטים. אחרי המתנה ארוכה, כשהם מאבדים את סבלנותם ואחד התלמידים מפקפק בקיומו של מנהיג, בן מציג להם את המנהיג. על המסך הם רואים את הפנים של אדולף היטלר כפי שהופיע בסרט הדוקומנטרי שהראה בן לתלמידיו לפני שהניסוי החל. בן אומר לתלמידים המזועזעים שאין שום תנועה לאומית בשם הגל אבל שאם הייתה תנועה כזו היטלר יכול להיות מנהיגה. הוא מסביר שהצייתנות שלהם גמרה להם להתנהג כמו נאצים. הם הפנו את השוויון לעליונות כלפי מי שלא חבר בגל וקיבלו את רצון הגל כשהם מוותרים על רצונם שלהם כשלא שינה להם מי נפגע בהליך. הוא גם מתנצל על שהוא ניהל את הניסוי שהצליח כל כך והפך אותו למנהיג יותר ממה שהוא רצה.

תלמידים מזועזעים ומתביישים. האחרון שנשאר באולם הוא רוברט שעומד בפינה ובוכה. במהלך הניסוי הוא סוף סוף התקבל על ידי חבריו כשווה והיו לו חברים ומעמד חברתי ולא נטפלו אליו. עכשיו כל זה אבוד עבורו ובן מזמין אותו לאכול ולדבר אצלו בבית.

 

דמויות בספר:

מורים

*המנהל אוואנס

*בן רוס- המורה להיסטוריה בתיכון גורדון במשך שנתיים, הוא ייסד את הגל, מורה מאוד כריזמטי.

*כריסטי רוס – מורה למוזיקה ולמקהלה, אשתו של בן.

*מר גריבלדי- מורה לביולוגיה ומאמן נבחרת הכדורגל בביה"ס.

תלמידים

  • לורי סונדרס-עורכת של העיתון יין ענבים בביה"ס, תלמידה מצטיינת, חברתו של לארי, חברתה של איימי, מאוד פופלארית.
  • איימי סמיט'- חברתה הטובה ביותר של לורי, מקנאה בלורי, תלמידה מצטיינת.
  • דיוויד קולינס- שחקן כדורגל, חברה של לורי, יפה תואר ורוצה ללמוד הנדסה.
  • רוברט בילינגז- הלוזר של הכיתה ,מקבל ציונים גרועים, כבד גוף, נראה לא מסודר ומסורק, נושא ללעג של התלמידים, נמצא בצילו של אחיו המצטיין.
  • בריאן אמון- הרכז של ביה"ס בנבחרת הכדורגל, לא מצטיין בלימודים.
  • אריק- שחקן כדורגל שחור.
  • אנדריאה –רקדנית בלט
  • בראד – מציק לרוברט.

תלמידי חטיבת ביניים

  • דויטש – משחק בנבחרת חט"ב רוצה את מקומו של בריאן בנבחרת.

הורים

מר סאונדרס – אביה של לורי שאוהב לשחק גולף.

גב' סאונדרס – אמה של לורי, אישה אינטליגנטית ושאפתנית.

 

חברי צוות מערכת העיתון

  • לורי סאונדרס- העורכת.
  • אלכס קופר – כתב מוזיקה.
  • קרל בלוק – כתב חוקר.
  • ג'ייני – כתבת אופנה.
  • אלכס – מי שמותח את כולם.
  • קרל – זה שעוזר לבן לסיים את הסיפור עם הגל.

 

The Wave

A Short Summary

Ben Ross, a charismatic teacher in Gordon high school, always looks for creative ways to teach his students. While teaching them about World War Two, he shows his students a documentary movie about the atrocities the Nazis committed in the concentration camps. However, he finds that he is unable to answer their questions why the Germans allowed the Nazis to take power and why they did nothing when the Nazis killed so many people.

As a result, Ben decides to conduct an experiment that will show the students what it meant to live in Nazi Germany. He thinks that by giving his students a taste of what life in Nazi Germany might have been, they will be able to understand the Germans' behavior better.

 Ben starts his experiment, without telling his students what his motives are. In their next lesson he introduces the motto STRENGTH THROUGH DISCIPLINE, teaches his students posture and demands that they stand up and address him as Mr. Ross whenever they answer of ask a question. The class reacts well to these new rules because it gives them a sense of power and success, and to Ben's surprise, they continue with this behavior into the next lesson.

Caught up in his own experiment, Ben introduces the next motto – STRENGTH THROUGH COMMUNITY, explaining that they are all equal members of a community. He introduces the name and symbol of the movement and a salute. The students have to salute whenever they see another Wave member. He also appoints class monitors. Their role is to report to Ben Ross those who do not follow the rules of the Wave. The students are now organized in a movement with monitors and membership card. The third motto that is introduced is STRENGTH THROUGH ACTION, working together to achieve the same goal. The first action Ben orders them to take is to recruit new members.

Ben becomes the leader of this movement even though he never wished it. He is obeyed without question and sometimes orders that he has not given are fulfilled because members believe he has given them. He also notices the positive effects of the experiment – the students are better prepared for class, they do their homework regularly and the discipline in class has greatly improved. However, he is not satisfied with the shortness of their written answers and the lack of thought and analysis in them.

Most of Ben's students like The Wave, its discipline and the equality among its members. David, a running back on the school's football team, believes The Wave will have a good influence on the football team that has been losing all the time and is facing an important game. His friends Brian agrees with him. Brad, another student in Ben's class likes the equality and the lack of cliques. The greatest supporter of The Wave is Robert, the class loser, who for the first time feels an equal member of the group and is not mocked. He becomes a role model, a monitor, and finally, Ben's bodyguard. Many students who are not in Ben's class join The Wave and the movement grows.

The only one who feels uncomfortable with The Wave is Laurie, David's girlfriend, the editor of the school paper – The Grapevine. At first, she is impressed by The Wave, but soon feels The Wave has too much impact on the students and finally she becomes its critic since she understands it has become a dangerous movement. Amy, Laurie's best friend, is an enthusiastic supporter of The Wave, because she feels as an equal member of The Wave, she does not have to compete with her best friend Laurie over grades, popularity and boys.

The Wave members recruit new members and the movement grows. One day, Laurie receives an anonymous letter at the Grapevine publication office. It describes how students are intimidated and bullied into joining The Wave.

When a fight between Brian and Deutsch, a member of the football team who wants Brian's position and is not a Wave member, starts, David justifies Brian in an argument with Laurie. Laurie thinks people have the right not to join The Wave, and David breaks up with her. At this point Laurie decides that a special issue of the Grapevine about The Wave should be published. Two more incidents strengthen her decision: At the football game on Saturday she is not allowed to go up to the stands before she salutes. In addition, her father tells her that a new student, a Jewish boy, was beaten up because he criticized The Wave.

The Grapevine staff gathers to put together the special edition of the Grapevine that will include an editorial, written by Laurie. It condemns The Wave as a dangerous and mindless movement that suppresses freedom of speech and thought.

Before the paper comes out Laurie wants to show it to Amy, hoping she will understand the negative aspects of The Wave, but Amy warns her not to publish it. When the paper comes out The Wave members are extremely upset and angry. Robert says that Laurie is a threat and must be stopped. David takes it upon himself to try to convince Laurie to stop criticizing The Wave. Their meeting turns into a fight that ends when David pushes Laurie into the ground. At that moment he realizes the impact The Wave has had on him and how dangerous it is.

Both David and Laurie go to Ben's home to ask him to put a stop to The Wave. Ben himself already knows that this is what should be done and promises to do so. Ben does not tell them what he is planning to do, but asks the youngsters to trust him. The next day the principal also demands that Ben end The Wave and threatens to do so himself if Ben does not end it immediately.

Ben announces a rally for Wave members only, in which they will see the national leader of The Wave. He describes The Wave as a national movement that encompasses many other teachers and students in schools all over America. The announcement arouses David's and Laurie's protest and Ben, who is afraid that will expose his plans to end The Wave, takes them of the principal's office. The latter already knows about Ben's plan and has authorized it.

The students gather in the auditorium carrying banners and signs. After a long wait, when they have lost patience, and one of the students even doubts the existence of a leader, Ben presents their leader to them: on the screen they see the face of Adolf Hitler, as he appeared in the documentary film that Ben's students saw just before the experiment began. Ben tells the shocked students that there is no National Wave movement, but if there were, Hitler could be its leader. He explains that their obedience made them act like Nazis. They turned their equality into superiority over non-members and accepted the group's will over their own, no matter who they had to hurt in the process. He also apologizes for leading an experiment that has succeeded too well and turned him into a more of a leader than he wanted to be.

The students leave the auditorium shocked and ashamed. The last one to stay is Robert, who stands in the corner weeping. During The Wave he was finally accepted as an equal, had friends and social status and no one picked on him.  All this is now lost to him. Ben goes over to him, tries to cheer him up and invites him to a bite to eat and talk things over.

The Characters

Teachers

*Principal Owens.

* Ben Ross – a History teacher/has been teaching in Gordon High for two years/teaches the practical relevant aspects of history/starts The Wave/a very charismatic teacher.

* Christy Ross – Music and choir teacher/Ben's wife/loves to play tennis.

*Mr. Gabondi – a boring French teacher.

*Norm Schiller – a Biology teacher and the school's football team coacho.

Students

Seniors

*Laurie Saunders – editor-in-chief of the Gordon Grapevine/an excellent student/David's girlfriend/Amy's best friend/very popular.

* Amy Smith – Laurie's best friend-she is jealous of Laurie/an excellent student.

*Robert Billings-the class loser/get bad grades/a heavy boy/looks untidy and unkempt/students like to make fun of him/stands in the shadow of his overachieving brother.

* Brian Ammon – Gordon High School's quarterback/often gets bad marks.

*Eric – a black football player.

*Brad – annoys and makes fun of Robert billings.

*Andrea – a ballet dancer.

*George Snyder.

Juniors

*Deutsch – a junior football player/wants Brian's position on the football team.

Parents

*Mr. Saunders – Laurie's father /loves to play golf.

*Mrs. Saunders – Laurie's mother/a very intelligent and ambitious woman.

Staff Members of the Grapevine

*Laurie Saunders – the editor.

*Alec Cooper – a music reviewer.

*Carl Block – an investigator reporter.

*Jeanie– a fashion reviewer.

Alex and Carl – the biggest practical jokers in the school and the ones who help Ben ,when he ends The Waver at the rally.

The School's Football Team

*Coach Schiller – has lost hope of winning.

*David Collins – a running back.

*Brian Ammon – quarterback.

*Eric – football player.

The Wave – Support or Opposition?

Students

*Laurie Saunders – In the beginning, she is in favor of The Wave – she witnesses the positive effect it has on Robert Billings. She is less keen when she feels it has too much impact on the students. He turns against it when she understands its destructive effect. However, she pays a personal price –she loses her best friend, Amy, and David, her boyfriend, breaks up with her. Despite this, she sticks to her principles and denounces the movement.

*David Collins – In the beginning he is enthusiastic about The Wave. He believes it can benefit the school's football team as well. David changes his mind toward the end of story, when he understands the dangers of The Wave after he uses force on Laurie to convince her to stop her campaign against it.

*Amy Smith – She likes The Wave because she no longer has to compete with Laurie. She likes the idea of equality. She believes Laurie is against it because she is no longer the most popular girl.

*Robert Billings – The Wave has completely changed his for the better. He has undergone a metamorphosis: from a rejected boy, the class loser, he turns into someone who serves as a role model for others. He is one of the biggest supporters of the movement. It makes him feel important. It increases his self-esteem and self-worth. He becomes a monitor and Mr. Ross's personal bodyguard. He is one who stands to lose the most when The Wave ends.

*Brad-He likes the idea of equality and the absence of cliques.

*Brian-He believes The Wave will benefit the football team. He becomes a class monitor.

*Andrea-As a dancer, she agrees with Mr. Ross that discipline is important for success.

*George Snyder – He likes The Wave, stands up and shares his feelings with the class –he feels he is a part of something great.

The Teachers

*Christi Ross – opposed The Wave, understands its harmful effects, demands that her husband stop because it has gone too far. The Wave also influences her relationship with her husband.

*Principal Owens – At first, he is curious about The Wave, but is afraid that it is too open-ended. Later, he is completely against it and threatens to fire Ben Ross if he does not put an end to it.

*Coach Schiller – at first, he is impressed when he witnesses the positive effect of the Wave on the football team's discipline, but later, he is disappointed and critical because it did not help the team to win.

The Parents

*Mr. Saunders– He is in favor of it especially when he hears that Robert Billings has gone through a radical change. He becomes worried when he hears about a boy who was beaten up my members of The Wave.

*Mrs. Saunders – Laurie's mom is against it. She is a highly intelligent woman who is against the herd mentality. She raised Laurie to be an individual. She thinks that manipulating students in such a way is dangerous. She is not impressed with Robert Billing's change of character. In her opinion, The Wave is a dangerous cult and Robert will not able to function without it in the outside world.